تحالف العلامة التجارية وعلاقته بأدراك الزبائن العراقيين لمنتجات شركات السيارات :دراسة تحليلية لعينة من زبائن شركتي هيونداي وكيا من العراقيين

تحالف العلامة التجارية وعلاقته بأدراك الزبائن العراقيين لمنتجات شركات السيارات :دراسة تحليلية لعينة من زبائن شركتي هيونداي وكيا من العراقيين

الملخص

يهدف البحث الحالي الى دراسة العلاقة بين تحالف العلامة التجارية بأبعاده (التحالف الرمزي والتحالف الوظيفي) وبين ادراك المستهلك بأبعاده المتمثلة بـ( الحاجات, التصميم , الدوافع, الادراك , السمات الشخصية) بعد تطبيقه على عينة من العملاء لـ(مجموعة هيونداي كيا للمركبات الكورية) بلغت (100 ) زبون والتي يدرك زبائنها في العراق انهما شركتان منفصلتان في اول تعامل لهم معهما ومن اجل الكشف عن تأثير التحالف والاتحاد في العلامات التجارية على سلوك الزبون فقد جاءت هذه الدراسة لتحليل تلك العلاقة ومدى تأثير وارتباط تحالف او عدم تحالف العلامة التجارية لمنتوج معين على سلوك المستهلك, وتستند الدراسة الحالية الى فرضية رئيسة مفادها ( ان هنالك علاقة تأثير معنوية بين تحالف العلامة التجارية لمجموعة هيونداي وكيا في سلوك زبائنها العراقيين) وتتفرع منها مجموعة من الفرضيات الفرعية , وتم تحليل نتائج الدراسة من خلال تطبيق البرنامج الاحصائي spss.v.22 , وكذلك بعض الاساليب الرياضية والاحصائية لقياس علاقات الاثر والارتباط بين متغيرات الدراسة, وقد توصل الباحث الى اثبات الفرضية الرئيسة اعلاه.

        احمد منخي كشيش

جامعة المثنى/ كلية الادارة والاقتصاد

The Brand Alliance and its Relationship to The Awareness of Iraqi Customers of Auto Companies’ Products  :An Analytical Study of a Sample of Hyundai and Kia Iraqi Customers

Ahmed Mankhi Gshayyish

Abstract

This research aims to study  the relationship between brand alliance in terms of dimensions (symbolic alliance, functional alliance) and customer perception in terms of dimensions (needs, design, motives, perception, personal traits). This research has been applied on (100) Iraqi customers sample of  Hyundai and Kia Motors coorporate’s whose customers in Iraq realize that they are two separate companies in their first dealings with them and in order to reveal the effect of the alliance and the union in brands on the customer’s behavior. For the purpose of identifying the impact of the alliance in trademarks on the customer behavior , for analyzing the relationship and the extent of the impact of the brand alliance of a particular product to the behavior of the consumer, the current study is based on the main hypothesis that ( there is an effect of brand alliance of Hyundai and Kia in the behavior of its Iraqi customers). The Statistical program spss.v.22, as well as some mathematical and statistical methods, were conducted to measure the impact and correlation relationship between the variables of the study, the study results have proven the main hypothesis  above, in accordance with the results above.

Keywords: Brand alliance, symbolic alliance, functional  alliance, consumer.

….. تحميل الملف …..