الصّفات القياديّة ودَورُها في التّخطيط الاستراتيجي التّسويقي في البنوك التّجارية العاملة في الأردن

الصّفات القياديّة ودَورُها في التّخطيط الاستراتيجي التّسويقي في البنوك التّجارية العاملة في الأردن

الملخص

هدفت هذه الدّراسة إلى الكشف عن دور الصّفات القياديّة المتمثّلة في (إلهام الآخرين، النظرة الاستراتيجية، إدارة الوقت، القدرة على البحث والتّطوير، الذّكاء الاجتماعي) على التّخطيط الاستراتيجي التّسويقي من حيث (المنافسة، الزّبون، الشّركة).استخدمت الدّراسة المنهج الوصفي التّحليلي، وقد تكوّن مجتمع الدّراسة من الإدارة العُليا والوُسطى في البنوك التّجاريّة في الأردن. واستخدمت الدّراسة العيّنة الملائمة، حيث تمّ توزيع (390) استبانة على موظّفي البنوك التّجارية في الأردن من مستوى الإدارة العليا والوُسطى، والمتمثّلة في الفئات التالية: رؤساء وأعضاء مجالس إدارات البنوك، المدراء العامّين ونوّابهم ومساعديهم، ورؤساء الدّوائر، ومدراء الفروع. تمّ استرجاع جميع الاستبانات وعددها (390(استبانة، وبعد تدقيقها تبين أن (6) استبانات غير صالحة للتحليل الاحصائي، وقد تم تحليل (384) استبانة، بنسبة (98{d34009ddab7658393c797136445bd14551e585ef59452876605d95d065928e32}) من مجموع الاستبانات التي تم توزيعها على مفردات الدراسة.

ظاهر رداد قرشي * a   ،   بلقيس سمير المحيسن  b

جامعة عمّان العربيّة

Leadership Characteristics and Their Role in Marketing Strategic Planning in Commercial Banks Operating in Jordan

Daher Raddad Qurashi *a     ,    Balqis Sameer Mheisen b

Amman Arab University

Abstract

This study aimed to reveal the role of leadership qualities represented in (inspiring others, strategic view, time management, research and development ability, social intelligence) on strategic marketing planning in terms of (competition, customer, and company). The study used the descriptive analytical approach, and the study population consisted of upper and middle management in commercial banks in Jordan. The study used the appropriate sample, where (390) questionnaires were distributed to employees of commercial banks in Jordan from the level of upper and middle management, and they are represented in the following categories: heads and members of banks’ boards of directors, general managers and their deputies and assistants, heads of departments, and branch managers. All questionnaires (390 questionnaires), were retrieved, and after their verification it is found that (6) questionnaires were not valid for statistical analysis, while the 384 questionnaires were analyzed, at a rate of (98{d34009ddab7658393c797136445bd14551e585ef59452876605d95d065928e32}) of the total questionnaires distributed to the study items.

Keywords: Leadership qualities, Strategic Planning, Marketing in commercial banks, Social Intelligence.

….. تحميل الملف ……