اثر نظام الذكاء التسويقي في تبني الخدمات المالية الجديدة: دراسة استطلاعية لآراء عينة من المديرين في مصرف الرافدين في مدينة الموصل

اثر نظام الذكاء التسويقي في تبني الخدمات المالية الجديدة: دراسة استطلاعية لآراء عينة من المديرين في مصرف الرافدين في مدينة الموصل

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

الملخص

يهدف البحث الحالي الى التعرف على اثر نظام الذكاء التسويقي كبعد مستقل والذي ، يزود متخذي القرارات بالمعلومات الضرورية التي تساعد المصرف في تبني خدمات مالية جديدة كبعد معتمد ، ولتحقيق اهداف البحث تم اختيار مصرف الرافدين في مدينة الموصل مجتمعاً للبحث ، ولتنفيذ هذا البحث تم تصميم استمارة الاستبيان التي تكونت من (20) مؤشراً لقياس متغيري البحث ، ووزعت (50) استمارة استبيان على الافراد المبحوثين والمتمثلين بالعاملين في المصرف ، وافترض البحث فرضيتين رئيسيتين احدهما لا توجد تأثير معنوي لنظام الذكاء التسويقي في الخدمات المالية الجديدة  وتوصل من خلالهما الى بعض الاستنتاجات منها يوجد تأثير معنوي للمتغير المستقل في المتغير التابع والتي على  اساسها تم وضع مقترحات البحث.

ليلى جار الله خليل * a    ،    عبد الباري عبد المجيد احمد b

جامعة الموصل /  كلية الادارة والاقتصاد / قسم ادارة التسويق

The effect of the marketing intelligence system on adopting the new financial services: An exploratory study of the opinions of a sample of managers at Al-Rafidain Bank in the city of Mosul

Layla Jarallah Khalil *a        ,      Abdulbari Abdulmajeed Ahmed b

University Of Al Mosul / College Administration & Economics /  Department Of Marketing Management.

Abstract                                

 The current research aims to identify the effect of the marketing intelligence system as an independent dimension, which provides decision-makers with the necessary information that helps the bank to adopt new financial services as an approved dimension. In order to  achieve the objectives of the research, Al-Rafidain Bank in the city of Mosul is chosen as a sample  for the research. A questionnaire form is  designed  for the implementation of the  study . It consisted of (20) indicators to measure the variables of the research.  (50) questionnaires have been distributed on the individuals surveyed represented by the bank’s workers. The research assumes two main hypotheses: the first one of which  is that there is no significant effect of the marketing intelligence system in the new financial services. The study reached a set of conclusions, the most important of which is that there is a significant effect of the variable  on the basis of which the research proposals are made.

……… تحميل الملف ……..

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]