الابتزاز التسويقي وأثره على رضا الزبون: دراسة استطلاعية لآراء عينة من المستفيدين من خدمات مكاتب الصيرفة المالية في مدينة الموصل

الابتزاز التسويقي وأثره على رضا الزبون: دراسة استطلاعية لآراء عينة من المستفيدين من خدمات مكاتب الصيرفة المالية في مدينة الموصل

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

الملخص

يتناول البحث عرضا لمفاهيم الابتزاز التسويقي وانواعه  والتي برزت على أثر التحولات والتحديات التي تواجه منظمات الأعمال في ظل التغيرات الاقتصادية والسياسية التي تشهدها البلاد على نحو عام، وأثر ذلك بشكل كبير على المستفيدين من خدمات صرف العملة المحلية. وركزت مشكلة البحث على أثر الابتزاز التسويقي في رضا الزبون،وجاءت أهميته عبر التعرف على  أثر الابتزاز التسويقي في رضا الزبون،إذ أن رضا الزبون لا يتحقق الا بعد تلبية حاجات المستهلكين ورغباتهم المتنوعة، والحد من عمليات الابتزاز التي تمارسها العديد من مكاتب الصيرفة في مدينة الموصل فيما يخص صرف الاموال وتحديد سعر الصرف بما يتماشى مع سعر البنك المركزي العراقي وسعر السوق، إذ هناك تفاوت بين مكتب وآخر في تحديد سعر صرف العملة المحلية مقابل العملات الاخرى ومنها الدولار المتداول بشكل كبير في السوق العراقية. وهذا ما يعرض المستفيد الى ابتزاز اقتصادي واجتماعي وعاطفي اثناء حاجته لخدمات تلك المكاتب. وتم صياغة مجموعة فرضيات لتعكس مشكلة البحث وتشخيصها باستخدام الاساليب الاحصائية المناسبة وفق برنامج SPSS والتوصل الى النتائج المرجوة. وفيما يخص استنتاجات البحث قفد توصل البحث الى استنتاج رئيس مفاده: هناك ابتزاز اقتصادي واضح في عمل مكاتب الصيرفة في مدينة الموصل، وهذا ما اشرته نتائج التحليل الاحصائي لمتغير الابتزاز الاقتصادي عبر فقراته المتعددة. كما قدم البحث جملة من المقترحات كان أهمها: ضرورة فرض الرقابة المالية والمصرفية على انشطة مكاتب الصيرفة خشية التلاعب والابتزاز الموجه للمستفيدين أثناء تقديمهم للخدمات.

شيماء ناظم حمدون

كلية الادارة والاقتصاد/ قسم ادارة التسويق

The marketing blackmail and its effect on customer’s satisfaction: An exploratory study of the opinions of a sample of beneficiaries from Financial banking offices in Mosul city

Shymaa Nadhem Hamdoon

College of Administration and Economics/Department of Marketing Management.

Abstract                                

The research deals with a presentation of the concepts of marketing blackmail and its types, which emerged on the impact of the transformations and challenges facing business organizations in light of the economic and political changes that the country witnessing in general. It highly effects the beneficiaries of local currency exchange services. The research problem focuses on the effect of marketing blackmail on customer’s satisfaction, and its impact on the local currency exchange services. The research problem focuses on the marketing practices of the exchange offices in the city of Mosul. In addition, it considers how to create compatibility between the services provided by the offices and the needs and desires of the beneficiaries. Its importance came through recognizing the effect of marketing blackmail on customer’s satisfaction, as the customer’s satisfaction can only be achieved after meeting the various needs and desires of consumers, and reducing the blackmail operations practiced by many banking offices in the city of Mosul in terms of money exchange and setting the exchange rate in line with the price. The Central Bank of Iraq and the market price, as there is a discrepancy form one office and the others in determining the local currency exchange rate against other currencies, including the dollar, which is widely circulated in the Iraqi market. This exposes the beneficiary to economic, social and emotional blackmail. A set of hypotheses are  formulated to reflect the research problem and diagnose it using appropriate statistical methods according to SPSS program to reach the desired results. The research reached a major conclusion that there is clear economic blackmail in the mechanism  of banking offices in the city of Mosul, and this is what the results of the statistical analysis of the variable of economic blackmail have indicated across its multiple paragraphs. The research also presented a set of proposals, the most important of which were: The necessity of imposing financial and banking control over the activities of exchange offices to prevent manipulations and extortions.

……… تحميل الملف ……..[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *