دور التسويق الرقمي في تعزيز الاستراتيجيات المعتمدة على مصفوفة Ansoff: دراسة استطلاعية في متجر العالمية في مدينة الموصل

دور التسويق الرقمي في تعزيز الاستراتيجيات المعتمدة على مصفوفة Ansoff: دراسة استطلاعية في متجر العالمية في مدينة الموصل

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

الملخص

يعد موضوع التسويق الرقمي من الموضوعات المعاصرة، ففي الوقت الحاضر ظهرت مجموعة من التقانات الجديدة والحيوية التي من شأنها أن تساهم في تسويق المنتجات لاسيما تسويق السلع على نحو عام، والسلع الميسرة على نحو خاص، اذ تطورت بشكل كبيراً جداً في العقدين الاخيرين لاسيما في ظل الأزمات ومنها أزمة جائحة كوفيد -19، ويهدف البحث الحالي إلى بيان دور التسويق الرقمي بأبعاده في تعزيز الاستراتيجيات المعتمدة على مصفوفة Ansoff، على افتراض أن التسويق الرقمي يسهم في تعزيزها، وأيضاً تأثر الااستراتيجيات المعتمدة على مصفوفة Ansoff بالتسويق الرقمي. تم اختيار متجر العالمية في مدينة الموصل، وأخذ عينة من موظفيه العاملين والبالغ عددهم (50)، ووصل البحث إلى جملة من الاستنتاجات كان أهمها: اهتمام المتجر المبحوث بالتسويق الرقمي، والعمل على تنشيط أنشطته عبر المواقع والصفحات الإلكترونية، من أجل التفوق في تعزيز استراتيجياته المتبعة. وكذلك توصل البحث إلى جملة من التوصيات كان أهمها: تطبيق الاستراتيجيات المعتمدة على مصفوفة ansoff كونها استراتيجيات تعمل بها العديد من المتاجر العالمية.

منذر خضر يعقوب    ،    حربية عبدو عمر

كلية الادارة والاقتصاد/ جامعة الموصل , الكلية التقنية الادارية/ نينوى

The Role of Digital Marketing in Promoting Ansoff Matrix Strategies: A survey study in Al-Alamiah store in Mosul City

Munther Khuder Yaqoob *a        ,      Harbiyah Abdo Omer b

University of Al Mosul / College of Administration and Economics, Administrative Technical College/ ninawaa.

Abstract                                

The topic of digital marketing is one of the contemporary topics. At the present time, a group of new and vital technologies have emerged that would contribute to the marketing of products, especially the marketing of goods in general, and the soft commodities in particular, as it has developed very much in the last two decades, especially in light of crises including the Covid-19 pandemic crisis. The current research aims to demonstrate the role of digital marketing in its dimensions in promoting strategies based on the Ansoff matrix, on the assumption that digital marketing contributes to strengthening them, and the strategies adopted on the Ansoff matrix are also affected by digital marketing. Al-Alamiah store was selected in the city of Mosul, and a sample was taken from its (50) working employees.  The research reached a set of conclusions, the most important of which were: The searched store’s interest in digital marketing, and the work to activate its activities across websites and electronic pages, in order to excel in promoting its strategies. The research also reached a set of recommendations, the most important of which were: Applying strategies based on the Ansoff matrix, being strategies that many international stores operate in.

……… تحميل الملف ………[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]