الملخص

     الغرض من البحث الحالي هو معرفة علاقة الوضوح الاستراتيجي والمتمثل بـ(وضوح الانشطة والاجراءات, ووضوح الاهداف, ووضوح استعمال الموارد, و وضوح دور الموظفين, ووضوح الهيكل التنظيمي, و وضوح الادوار القيادية)  التي تمتلكها العينة المدروسة, في المنظمات الريادية و المتمثلة بـ (الاستقلالية, والابداعية, والاستباقية, وتحمل المخاطرة), واعتمد البحث على الاستبانة كأداة رئيسة لجمع البيانات الضرورية واللازمة لتحقيق هدفها. اذ تم توزيع (67) استمارة لتحديد مستوى توافر الوضوح الاستراتيجي والمنظمات الريادية, وعليه تم استخدام (55) استمارة صالحة للتحليل، فضلا عن انه تم استعمال مجموعة من الاساليب الاحصائية متمثل بالوسط الحسابي الموزون، والانحراف المعياري، ومعامل الارتباط البسيط بيرسون، ومعامل الانحدار البسيط. وأظهرت نتائج البحث وجود علاقة ارتباط وتأثير معنوية موجبة بين الوضوح الاستراتيجي والمنظمات الريادية للعينة المدروسة. الامر الذي حفز الدراسة على الخروج بمجموعة من النتائج المهمة لعل ابرزها تمثل في اهتمام العينة المدروسة في تشجيع العاملين لديها من اجل تطوير امكاناتهم وتعزيزها من اجل خلق نتائج طيبة تعود على العينة المدروسة بشكل ايجابي تنعكس في تحقيق ارباح عالية المستوى.

حميدة غجير جريمخ *

جامعة القادسية/ كلية الادارة والاقتصاد

The Role Of Strategic Clarity In Entrepreneurial Organizations – an Exploratory Study Of The Opinions Of A Sample Of Faculty Members In The College Of  Administration And Economics/ Qadisiyah University

Hamadh Gijier Chermik*

Al-Qadisiyah University/ College of Administration and Economics.

Abstract                                

The purpose of the current research is to know the relationship of strategic clarity represented in (clarity of activities and procedures, clarity of goals, clarity of resource use, clarity role of employees, clarity of the organizational structure, clarity of leadership roles) that the studied sample possesses in the pilot organizations represented in (independence) , inventive, proactive, and risk-taking), The research relied on the questionnaire as a main tool to collect the necessary and necessary data to achieve its goal. As (67) forms were distributed to determine the level of availability of strategic clarity and leadership organizations, and accordingly (55) forms were used, which are valid for analysis. In addition, a set of statistical methods was used, represented by weighted mean, standard deviation, simple correlation coefficient Pearson, and simple regression coefficient. The results of the research showed a positive correlation and impact between strategic clarity and the pilot organizations of the studied sample. Which motivated the study to come up with a set of important results, perhaps the most prominent of which is the interest of the studied sample in encouraging its employees to develop their capabilities and enhance them in order to create good results that return to the studied study in a positive way reflected in achieving high-level profits.

Key words: strategic clarity, entrepreneurial organizations, clarity of activities and procedures, clarity of goals, clarity of resource use.

…….. تحميل البحث ……….

Print Friendly, PDF & Email