دور ثقافة الخطأ التنظيمي في تعزيز أداء مقدمي الخدمة المصرفية من خلال الدور الوسيط لصراع المهمة النسبي

دور ثقافة الخطأ التنظيمي في تعزيز أداء مقدمي الخدمة المصرفية من خلال الدور الوسيط لصراع المهمة النسبي

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

الملخص

تسعى هذه الدراسة الى أستكشاف دور صراع المهمة النسبي في تفسير العلاقة بين ثقافة الخطأ التنظيمي وأداء مقدمي الخدمة في مجموعة من المصارف الحكومية والأهلية في محافظات الفرات الأوسط (المثنى, الديوانية, الحلة, كربلاء), إذ بلغت عينة الدراسة الحالية (40) مدير مصرفي و (259) عاملاً  مع اختلاف تحصيلهم العلمي ومناصبهم الإدارية. وتضم الدراسة ثلاث متغيرات رئيسية وهي المتغير المستقل المتمثل بثقافة الخطأ التنظيمي, والمتغير الوسيط متمثلاً بصراع المهمة النسبي والمتغير المعتمد فهو متغير اداء مقدمي الخدمة. وقد استخدمت أداة قياس تم أعدادها في ضوء الدراسات السابقة من أجل جمع بيانات الدراسة. وتضم الدراسة ثلاث فرضيات رئيسة تتمثل بأختبار العلاقة بين ثقافة الخطأ التنظيمي وصراع المهمة النسبي وكذلك اختبار العلاقة متعددة المستويات بين صراع المهمة النسبي وأداء مقدمي الخدمة فضلاً عن اختبار الدور الوسيط لصراع المهمة النسبي في ثقافة الخطأ وأداء مقدمي الخدمة. ومن أجل اختبار فرضيات الدراسة استخدمت الدراسة مجموعة من الادوات الإحصائية المناسبة مثل معاملات الارتباط والمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية وتحليل الانحدار المتعدد والنمذجة الخطية الهرمية (HLM). وقد توصل الباحث الى مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات المهمة كان من أبرزها وجود علاقة ما بين ثقافة الخطأ التنظيمي وصراع المهمة النسبي كما تبين النتائج بين صراع المهمة النسبي يلعب الدور الوسيط في تفسير العلاقة ما بين ثقافة الخطأ التنظيمي وأداء مقدمي الخدمة.

عامر علي العطوي * a    ،    حسين أحمد العزاوي b

جامعة المثنى / كلية الإدارة والاقتصاد

The role of organizational error culture in enhancing banking service performance through the mediating role of proportional task conflict

Amer Ali Al-Atwi *a        ,      Hussein Ahmad Al- Azzawi b

Al-Muthanna University / College of Administration and Economics.

Abstract                                

This study seeks to explore the role of Proportional Task conflict in explaining the relationship between the Organizational  error culture and the service performance in a group of governmental and private banks in the Governorates of the middle Euphrates (Al-Muthanna, Al-Diwaniyah, Al-Hilla, Karbala). The current study sample reached (40) bank managers and (259) workers with different educational attainment and administrative positions. The study includes three main variables, which are the independent variable represented by the Organizational  error culture, and the mediating variable represented by the Proportional Task conflict, and the adopted variable is the performance service variable.  A measurement tool has been used in the light of the previous studies in order to collect study data. The study includes three main hypotheses represented by examining the relationship between the Organizational  error culture and the Proportional Task conflict, as well as examining the multi-level relationship between the Proportional Task conflict and the service performance, as well as examining the mediating role of the Proportional Task conflict in the error culture and the service performance. In order to test the study hypotheses, the study used a set of appropriate statistical tools such as correlation coefficients, arithmetic means, standard deviation, multiple regression analysis, and hierarchical linear modeling (HLM). The researcher reached a set of important conclusions and recommendations, the most prominent of which was the existence of a relationship between the Organizational  error culture and the Proportional Task conflict, as the results show between the Proportional Task conflict that  plays a mediating role in explaining the relationship between the Organizational  error culture and the service performance.

Key words: Error Organizational culture, Proportional Task conflict, Relationship conflict, Process conflict, Service Performance.

………. تحميل الملف……….[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]