الجهل التنظيمي في المؤسسات التعليمية:الأسباب والمعالجات

الجهل التنظيمي في المؤسسات التعليمية:الأسباب والمعالجات

[vc_row][vc_column][vc_column_text]الملخص

استهدف البحث الكشف عن مدى وجود حالات الجهل التنظيمي في مؤسسات التعليم العالي ، فضلا عن التعرف عن الاسباب التي أدت الى ظهور الجهل التنظيمي وكيفية مواجهتها وادارتها من قبل القيادات الادارية في الميدان المبحوث ،وتمحورت مشكلة البحث في طرح العديد من التساؤلات كان أهمها هل تتباين حالات الجهل التنظيمي من حيث مستوى وجودها في الميدان المبحوث؟ وهل هنالك  معالجة لحالات الجهل التنظيمي في الميدان المبحوث؟ وظف البحث المنهج الوصفي التحليلي في طرح الأفكار النظرية والمفاهيمية ومعالجة البيانات وتحليلها وتفسيرها، وحدد ميدان البحث بجامعة الموصل، ممثلاً بالكليات التابعة لها، وتم اختيار عينة البحث  من التدريسيين العاملين في الكليات المبحوثة وبمختلف الألقاب العلمية. واستخدمت الاستبانة لجمع البيانات الأولية من الأفراد المبحوثين والبالغ عددهم (239) فرداً، وباستخدام عدد من الوسائل الإحصائية تم تحليل البيانات ومعالجتها للوصول إلى آراء الأفراد المبحوثين تجاه فقرات الاستبانة، وفي ضوء المعالجة الإحصائية توصل البحث الى جملة من الاستنتاجات كان أهمها وجود حالات الجهل التنظيمي في الميدان المبحوث وأن الالتباس كان أكثر سبب لحدوث الجهل التنظيمي في الميدان المبحوث بسبب عدم وضوح التعليمات الخاصة بالعمل فضلاً عن احتمالية تفسيرها بعدة معاني مما قد يتسبب في حدوث اخطاء متكررة في العمل نتيجة كثرة التعليمات وازدواجية تفسيرها.

آلاء عبد الموجود العاني * a    ،    رحمة عبد الله محمودb

جامعة الموصل / كلية الادارة والاقتصاد

Organizational Ignorance in the Educational Institutions: Reasons and Treatments

Alaa Abdulmawjood Alani *a        ,      Rahma Abdulla Mahmoodb

Mosul University / College of Administration and Economics.

Abstract                                

The search targets the extent of the existence of organizational ignorance in higher education institutions, as well as recognition of reasons that led to the emergence of organizational ignorance and how to face and manage them through administrative leaders in the field of research. The problem of the study relies in the submission of many questions , the most important of them is that the cases of organizational ignorance vary in terms of their level of presence in the field being investigated.   Is there a treatment for the cases of organizational ignorance in the researched field?  The research employed the descriptive and analytical method in proposing theoretical and conceptual ideas, data processing, analysis and interpretation. The field of research was determined at the University of Mosul, represented by its colleges, and the search sample was chosen from the teaching staff working in the researched colleges with various scientific titles. The questionnaire was used to collect primary data from the 239 individuals surveyed, and by using a number of statistical methods, the data were analyzed and processed to arrive at the opinions of the individuals researched towards the paragraphs of the questionnaire.  Ambiguity was the most common cause of organizational ignorance in the researched field due to the lack of clarity of the work instructions as well as the possibility of interpreting them in several meanings, which may cause repeated mistakes in work because of the large number of instructions and the duplication of their interpretation .

Key words: Organizational ignorance, Complexity, errors , management of organizational ignorance, university of Mosul.

………. تحميل الملف ……….[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]