دور نظم المعلومات التسويقية في تعزيز ادارة المعرفة : دراسة استطلاعية تحليلية لعينة من العاملين في كارفور/ دهوك
- Post by: Muthanna mjdes
- يناير 17, 2021
- Comments off
[vc_row][vc_column][vc_column_text]الملخص
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على الدور الذي يلعبه نظام المعلومات التسويقية بأبعاده (نظام السجلات الداخلية، نظام بحوث السوق، نظام الاستخبارات التسويقية، نظام دعم القرارات التسويقية) في تعزيز ادارة المعرفة للمنظمات كي تحقق التواصل والنجاح، وذلك يتطلب منها امتلاك الإدارة المعرفية لكي تحتوي وتستوعب مجمل التغيرات التي تحيط بها، ويمثل نظم المعلومات التسويقية اليوم الغطاء المعلوماتي لاستيعاب التغييرات البيئية التي تربط المنظمة مع بيئتها الخارجية والداخلية، مما يقودها بالتالي الى صحة قراراتها المعتمدة. وتم تحديد مشكلة البحث بناء على استقراء واقع المنظمة المبحوثة ومن خلال الدراسة الميدانية التي قام بها الباحث حيث تبين للباحث ضعف ملحوظ في ممارسات استخدام نظم المعلومات التسويقية على نحو انعكس على تعزيز المعرفة في المنظمة المبحوثة. وتم اختيار (العاملين في مجال التسويق في منظمة كارفور دهوك) كمجتمع للبحث، وتم اختيار مجموع من العاملين بطريقيه قصدية كعينة للبحث. واعتمد الباحث استمارة الاستبانة بعد التأكد من صدقها وثباتها كأداة رئيسية لجمع بيانات الجانب الميداني، وتم استخدام مقياس ليكرت الخماسي لقياس متغيرات البحث، وتم تحليل البيانات الاولية باستخدام الحزمة الاحصائية لتطبيقات العلوم الاجتماعية (SPSS) وتمت الاستعانة بالأساليب الاحصائية التالية (الوسط الحسابي والانحراف المعياري والوسط الموزون ومعامل الارتباط البسيط المتعدد والانحدار البسيط والمتعدد). وتم تعزيز الدراسة بمجموعة من الفرضيات التي تم اختبارها من خلال جملة من التحاليل الاحصائية التي عكست واقع تلك الفرضيات بالإيجاب او النفي للوصول الى النتيجة التي تدعم الفرضيات الرئيسية للبحث. وقد توصل الباحث الى جملة من الاستنتاجات كان من اهمها، ان بعد نظم الاستخبارات التسويقية لم يأخذ الدور الكافي بالمقارنة مع الابعاد الأخرى، وهذا يشير الى ضعف التوجه النسبي نحو هذا البعد. واتساقا مع مضمون الاستنتاجات فقد توصل الباحث الى مجموعة من التوصيات كان من اهمها، على المنظمة ان تعزز بعد نظم الاستخبارات التسويقية وخاصة فيما يتعلق بضرورة تحديد نقاط القوة والضعف لدى المنافسين بصورة أكبر لكي تعزز موقعها التنافسي في السوق مقارنة بالمنظمة المنافسة لها.
محمد احمد محمود الحمامي
جامعة الموصل /كلية الادارة والاقتصاد
The role of marketing information systems in promoting knowledge management : An analytical survey of a sample of workers in Carrefour / Duhok
Mohammed Ahmed Mahmoud Al-Hamami
University of Mosul /College of Administration and Economics.
Abstract
This study aims to identify the role that the marketing information system plays in its dimensions (internal records system, market research system, marketing intelligence system, marketing decision support system) in enhancing knowledge management for organizations in order to achieve communication and success. This requires them to have knowledge of management in order to contain and understand The totality of the changes that surround it. The marketing information systems today represent the informational cover to accommodate the environmental changes that link the organization with its external and internal environment, thus leading it to the correctness of its approved decisions.The research problem was identified based on an extrapolation of the reality of the researched organization and through the field study conducted by the researcher, where the researcher found a marked weakness in the practices of using marketing information systems, which was reflected in enhancing knowledge in the researched organization. Marketing workers in the Carrefour Duhok organization) were selected as a research community, and a group of workers was randomly selected as a sample for the research. The researcher approved the questionnaire after ensuring its validity and stability as a main tool for collecting field side data. The five-point Likert scale was used to measure the research variables, and the primary data was analyzed using the Statistical Package for Social Sciences Applications (SPSS) and the following statistical methods were used (arithmetic mean, standard deviation, and weighted mean And multiple simple correlation coefficient and simple and multiple regression.The study was reinforced by a set of hypotheses that were tested through a set of statistical analyzes that reflected the reality of those hypotheses, positive or negative, to reach a conclusion that supports the main hypotheses of the research.The researcher reached a set of conclusions, the most important of which was that the marketing intelligence system dimension did not take a sufficient role in comparison with other dimensions, and this indicates a weak relative orientation towards this dimension.Consistent with the content of the conclusions, the researcher came up with a set of recommendations, the most important of which was, the organization should enhance the dimension of marketing intelligence systems, especially with regard to the need to identify the strengths and weaknesses of competitors more in order to enhance its competitive position in the market compared to its competing organization.
….. تحميل الملف …..[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]