دراسة تحليلية لمعايير التعليم المحاسبي وارشادات الهيئات المهنية الدولية
- Post by: Muthanna mjdes
- فبراير 26, 2022
- Comments off
ناظم شعلان جبار * a ، نور سالم شناوه b
جامعة القادسية /كلية الإدارة والاقتصاد
الملخص
تتمثل معايير التعليم المحاسبي بكونها إرشادات عامة والموجه الأساس لبرامج التعليم المحاسبي حيث تؤدي الى توجيه وترشيد الممارسات التعليمية في المجال المحاسبي، حيث يقوم مجلس المعايير الدولية للتعليم المحاسبي (IAESB) الذي تأسس في شهر نوفمبر من العام 2003 بإصدار هذه المعايير بهدف الوصول الى مخرجات تعليمية (المحاسبون المرشحون) تتمتع بالكفاءة والمهارات المهنية اللازمة، كما تهدف الى توحيد الأسس التعليمية المتبعة من قبل الدول والهيئات المحاسبية العضوة في الاتحاد الدولي للمحاسبين، ولا يخرج هدف بيانات الموقف للجنة تغيير التعليم المحاسبي بالولايات المتحدة الامريكية عن هذا النطاق اذ تتضمن عددا من التوجيهات والارشادات الهادفة الى اصلاح برامج التعليم المحاسبي وتحسين أداء الخريجين من هذه البرامج ، ولأجل توضيح إرشادات ومتطلبات هذين الجهدين واهمية التكامل بينهما لتطوير التعليم المحاسبي تم اعداد هذه الدراسة ، اذ تضمنت عرضا لمتطلبات كل منهما مع عرض بعض الممارسات الجيدة لعدد من الهيئات المحاسبية المهنية الرائدة في المجال المحاسبي .
Analytical study of accounting education standards and guidelines of international professional bodies
Nadhim Shaalan Jabbar *a , Noor Salem Shnawa b
University of Al Qadisiyah / College of Administration and Economics.
Abstract
The accounting education standards are represented as general guidelines and the main directive for accounting education programs, as they lead to directing and rationalizing educational practices in the accounting field. The International Standards Board for Accounting Education (IAESB), which was established in November of the year 2003, issued these standards with the aim of reaching educational outputs (nominated accountants) that meets the necessary competence and professional skills. It also aims to unify the educational foundations followed by countries and accounting bodies that are members of the International Federation of Accountants. The objective of the position statements of the Committee for Changing Accounting Education in the United States of America does not go beyond this scope, as it includes a number of directives and instructions aiming at reforming accounting education programs and improving graduates’ performance from these programs. In order to clarify the guidelines and requirements of these two efforts and the importance of integration between them to develop accounting education, this study is conducted, as it includes a presentation of the requirements of each of them along with presenting some good practices for a number of leading professional accounting bodies in the accounting field