الرقابة التسويقية وتأثيرها في تبني المنظمات للتسويق الرشيق: دراسة تحليلية لآراء عينة من العاملين في شركة الموصل للحديد والصلب

الرقابة التسويقية وتأثيرها في تبني المنظمات للتسويق الرشيق: دراسة تحليلية لآراء عينة من العاملين في شركة الموصل للحديد والصلب

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

الملخص

هدف البحث الى تحليل مستوى ممارسة وظيفة الرقابة التسويقية حسب المعايير الصحيحة التي من شأنها ان تدعم تطبيق مفاهيم التسويق الرشيق في شركة الموصل للحديد والصلب والتي كانت ميدان بحثنا, والتعرف على اهم التحديات التي تواجهها في تحقيق ذلك الهدف، اذ تعتبر الرقابة التسويقية  من الوظائف الأساسية في مجال ادارة التسويق حيث  تطور مفهومها من مجرد عملية بسيطة تعكس نشاطا تسويقيا ينحصر في عمليات الملاحظة والمتابعة، إلى التصحيح الفوري والتنبؤ والكشف المبكر للانحرافات، في حين برز التسويق الرشيق كأحد الأساليب المعاصرة التي يمكن ان تحقق للمنظمات اهداف من خلال تحقيق الكفاءة في العمليات التسويقية والتركيز على إيجاد القيمة في المنتج النهائي ومن منظور زبائنها.

     وكانت عينة البحث مجموعة من العاملين في شركة الموصل للحديد والصلب بهدف اجراء الجانب الميداني كون هم على تماس مباشر مع العمليات التسويقية، وقد سعى الباحثان إلى تضمين عدد من الأسئلة المعبرة عن مشكلة البحث التي كانت أساساً لبناء الجانب الميداني للبحث اهمها:

  1. هل تمتلك المنظمة المبحوثة تصورا واضحا عن مفهوم وانواع الرقابة التسويقية الواجب ممارستها؟
  2. هل تدرك المنظمة الفوائد التي يسعى الى الاستفادة منها من خلال التسويق الرشيق؟

     وللإجابة على هذه الأسئلة تمت صياغة مخطط فرضي للبحث يعكس من خلاله العلاقات والتأثيرات بين بعدي البحث، مما نتجت عنه مجموعة من الفرضيات الرئيسة والفرعية التي اختبرت باستخدام عددٍ من الوسائل الإحصائية للبيانات التي جمعت بالاستبانة التي وزعت (44) استمارة استبانة، وتوصل البحث إلى مجموعة من الاستنتاجات التي كانت متخصصة بالجانب الميداني التي يعرض الباحثان أهمها:

  1. وجود علاقة ارتباط بين الرقابة التسويقية والتسويق الرشيق في المنظمة المبحوثة.
  2. وجود علاقة تأثير بين الرقابة التسويقية والتسويق الرشيق في المنظمة المبحوثة.
  3. وجود تباين في تأثير ابعاد متغير التسويق الرشيق في متغير الرقابة التسويقية في المنظمة المبحوثة.

     واعتماداً على الاستنتاجات التي توصل إليها البحث بشقيها النظري والميداني، قُدِمتْ مقترحات منسجمة مع هذه الاستنتاجات، فضلاً عن المقترحات لدراسات مستقبلية ذات صلة بمتغيرات البحث الحالية.

بشار ذاكر صالح القوطجي * a    ،    محمد محمود حامد الملاحسن b

جامعة الموصل/ كلية الإدارة والاقتصاد

Marketing Control and its Effect on Organizations Adaptation of Lean Marketing: An Analytical Study for a Workers Opinions in Mosul Company for Iron and Steel

Bashar T.S. Al-Qotaje *a        ,      Mohammad M. H. AL-Mulla Hasan b

University of Mosul / College of Administration and Economics.

Abstract                                

 The current research aims to analyze the level of marketing control function performance according to the criteria which support the lean marketing concept applied in Mosul Iron and Steel Company, which was the field of our research, and to identify the most important challenges which faces achieving that goals. As marketing control is regarded as one of the basic functions in marketing management field, where its concept has evolved a simple process that reflects a marketing confined to the processes of observation, and follow-up, to the immediate correction, prediction and early detection of deviations. So, lean marketing has emerged as one of the contemporary methods that enable the organization to achieve their goals by achieving efficiency in marketing operations and focusing on value finding in the final product from the customer point of view.

The research sample is a group of employees of the Mosul Iron and Steel Company in order to conduct the field side, as they are in direct contact with the marketing operations. The researchers sought to include a number of questions expressing the research problem and the most important are:

  1. Does the researched organization have a clear vision of the concept and types of marketing control to be practiced?
  2. Does the organization realize the benefits that it seeks to benefit from lean marketing?

To answer these questions, a hypothetical outline of the research was formulated through which the relationships and influences between the two dimensions of the research were formulated, which resulted in a set of main and sub hypotheses that were tested using a number of statistical methods for the data collected by the questionnaire that distributed  to (44) questionnaires. The research reached a group of The conclusions that were specialized in the field side, the most important of which are:

  1. The existence of a correlation relationship between marketing control and lean marketing in the researched organization.
  2. The existence of an influential relationship between marketing control and lean marketing in the researched organization.
  3. There is a variation in the effect of marketing control variable on the lean marketing variable in the researched organization.

Depending on the conclusions reached by the theoretical and field research, recommendations  were made consistent with these conclusions, as well as proposals for future studies related to the current research variables.

Key Word: Marketing Control, Lean Marketing , Control component, strategic control, time control.

……….تحميل الملف ……….[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]