التسويق التفاعلي اداة لمواجهة تحديات التسويق الإلكتروني : دراسة تحليله لآراء عينة من العاملين والزبائن في مجموعة مختارة من التسوق في مدينة الموصل

التسويق التفاعلي اداة لمواجهة تحديات التسويق الإلكتروني : دراسة تحليله لآراء عينة من العاملين والزبائن في مجموعة مختارة من التسوق في مدينة الموصل

[vc_row][vc_column][vc_column_text]الملخص

هدفت الدراسة إبراز دور التسويق التفاعلي في العملية التسويقية وانعكاس نتائجه على التسويق الإلكتروني. فضلاً عن تحديد أكثر العوامل تأثيراً من أبعاد التسويق التفاعلي في مواجهة تحديات التسويق الإلكتروني في الميدان المبحوث. الذي تمثل بمراكز التسوق في مدينة الموصل ، كون بيئتها متطورة وتستخدم مواقع إلكترونية لتسويق منتجاتها. وقد سعى الباحثان  إلى تضمين عدد من الأسئلة المعبرة عن مشكلة الدراسة التي كانت أساساً لبناء الجانب الميداني للدراسة ومن ضمنها: هل يُعد التسويق التفاعلي مدخلاً أساسياً لمواجهة تحديات التسويق الإلكتروني؟ وللإجابة على هذه الأسئلة تمت صياغة مخطط فرضي للدراسة يعكس من خلاله العلاقات بين بعدي الدراسة ، مما نتجت عنه مجموعة من الفرضيات التي أُختُبِرَتْ باستخدام عددٍ من الوسائل الإحصائية للبيانات التي جمعت بالاستبانة التي وزعت على ثلاث مراكز تسوق وهي (العالمية مول, دانية ماركت,مول1:10) التي بلغ عددها (80) وقد أُسْتُرِدّت منها (66)، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات منها: أظهرت نتائج تحليل الارتباط وجود علاقات طردية غير معنوية  بين بعد ومتغيرات التسويق التفاعلي وبعد تحديات التسويق الالكتروني  متفاوتة في قيمها, وهذا ما يظهر اعتماد كل منهما على الآخر.

بشار ذاكر صالح   ،    زمن عبدالله أدهم

جامعة الموصل /كلية الادارة  والاقتصاد

Interactive Marketing as a Tool to Meet the Challenges of e-Marketing : An analytical study of the opinions of a sample of workers and customers in a selected group of stores in Mosul

Bashar Thakir saleh         ,      Zaman Abdullah Adham

University of Mosul/ College of Administration and Economics .

Abstract

The study aims to highlight the role of interactive marketing in the marketing process and its reflection on e-marketing in addition to identifying the most influential factors of the dimensions of interactive marketing in facing the challenges of electronic marketing in the researched field. This is represented in the shopping centers in the city of Mosul, the fact that its environment is developed and used websites to market its products. The researchers sought to include a number of questions expressing the study problem, which were the basis for building the field aspect of the study, including: is interactive marketing an essential input to face the challenges of electronic marketing? To answer this question, a hypothetical scheme of the study was formulated to reflect the relationships between the two study dimensions, which resulted in a set of hypotheses that were tested using a number of statistical means for the data collected by the questionnaire distributed to three shopping centers, namely (Al Alamiah Mall, Dania Market, Mall 1: 10) whose number reached (80) and only (66) of them were retrieved.  The study reached a set of conclusions, including: The results of the correlation analysis revealed the existence of direct, unimportant relationships between the dimension and the variables of interactive marketing and after the challenges of electronic marketing, varying in their values, and this shows the dependence of all on one another.

Key words: interactive marketing, e-marketing challenges.

….. تحميل الملف …..[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]