الملخص

يهدف البحث الى الكشف عن دور نظام ضمان الجودة في تحسين اداء الموارد البشرية الجامعية. فضلا عن تشخيص المعوقات الجوهرية التي تعترض تنفيذ نظام ضمان الجودة في بيئة التعليم العالي العراقية . واستخدم البحث المنهج الوصفي التحليلي الاحصائي ، اذ اتبع الوصف المبني على المنهج الاستنباطي  في الجانب النظري للبحث ، وعلى المنهج الكمي المعتمد التحليلات الاحصائية في الجانب الميداني  . اختار البحث عينة من اساتذة الجامعات في البصرة مجالا لدراسته ، واستخدم البحث لأغراض تنفيذ النموذج والتحقق من مدى تأثيره على تحسين الموارد البشرية الجامعية  قائمة فحص ، اعتمد البحث بعض الاساليب الاحصائية التي تتلاءم مع طبيعة التحليل . و توصل البحث الى مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات الهادفة , كان اهمها وجود فجوة ما بين الممكنات النظرية لنظام ضمان الجودة وامكانيات التطبيق العملي ، مع الاشارة الى وجود تباين واضح بين عينة الدراسة في هذا الموضوع , خرج البحث بمجموعة من التوصيات التنفيذية العملية التي تعالج الاشكالية الخاصة بهذه الدراسة ، فضلا عن التوصيات ذات الاطار العام.

هيلين نعمه حطاب المالكي * a

جامعة البصرة للنفط والغاز /كلية الادارة الصناعية

The Role of the Quality Assurance System Implemented to Improve the Performance of Human Resources in Higher Education Institutions: A Study of the Views of a Sample of Professors in the Colleges in the province of Basra

Helen N. Almaliky *a

University of Basrah for Oil and Gas

Abstract

The research aims at revealing the role of the quality assurance system in improving the performance of the university human resources, as well as identifying the major obstacles to the implementation of the quality assurance system in the Iraqi higher education environment. The research has used descriptive analytical statistical method, in addition to the deductive approach theoretically, and the quantitative approach is adopted for the statistical analysis. The study has selected a sample of university professors in Basra . The research has adopted some statistical methods that fit the nature of the analysis. The study has reached a set of conclusions and recommendations : there  is a gap between the theoretical possibilities of the system of quality assurance and the possibilities of practical application, noting that there is a clear discrepancy between the study sample in this subject.

….. تحميل الملف…..

Print Friendly, PDF & Email